Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Veronica: "Jag tycker om att ha friheten att bestämma över min egen tid"

Veronica Ideböhn läser andra året på masterprogrammet i fysik.

Varför läser du fysik?
- Grundanledningen är enkel: jag tycker att det är väldigt kul. Jag tycker om att pilla med formler, lösa saker och att ställa upp problem. När jag skulle studera på universitetet valde jag mellan fysik och kemi, och jag tog fysik för att det är mer matte. Jag valde att läsa fysik på Göteborgs universitet eftersom jag alltid tänkt att jag ska jobba med forskning inom akademin på något sätt, och verkligen ville fördjupa mig i ämnet.

När väcktes ditt intresse för fysik?
- Jag har alltid älskat matte, från att jag var fem år och satt hemma och fick räkna pengar. Matematik är så snyggt, och när det går att applicera på den riktiga världen som i fysik blir det ännu coolare.

Vad har du för tankar om tiden efter din utbildning?
- Jag vill doktorera, gärna här på Göteborgs universitet men jag kommer inte att begränsa mitt sökområde. Mitt masterarbete handlar om tillstånd i negativa joner, och det hade varit kul att få fortsätta att jobba med det på något sätt.

Hur fungerar undervisningen?
- Just undervisningsformen är en av de saker som jag har tyckt bäst om, speciellt efter år två på kandidatprogrammet i fysik när vi inte längre läste med sjukhusfysikerna. Då var vi tolv stycken kvar i vår grupp. Det blir som en klass, nästan som att fortsätta gymnasiet fast på en högre nivå och man får mycket bättre kontakt med sina föreläsare. Vi har förstås större föreläsningar ihop med Chalmers också, men jag tycker verkligen att det är bättre med det här lilla. Vi har färre lärarledda timmar än Chalmers också och arbetar mer på egen hand – även om det är mycket som ska göras så tycker jag om att ha friheten att bestämma över min egen tid.

Hur är kopplingen till forskningen?
- En del föreläsare kommer in på det i stickspår på sina föreläsningar, ”det här kan användas på det här sättet”. Första egentliga inblicken i forskningen var annars när vi skulle skriva kandidatarbete i tredje året på kandidatprogrammet. Då fick vi en lista med forskningsprojekt som vi kunde göra. Det ska finnas en sådan lista för masterarbeten också, men då fungerade det mer så att man gick till en lärare som man vill jobba med och frågade ”har du något arbete som jag kan göra?”

Sidansvarig: Ingvar Albinsson|Sidan uppdaterades: 2017-11-23
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?